Tuesday, August 11, 2009

Jishin

Pepagi lepas subuh td lbh kurang kol 5.07am, kat cni berlaku jishin (gempa), berskala 3. Alhamdulillah, takde apa2....lbh kurang dlm 1-3min kot! Bergoyang jugak la umah nih dibuatnya.... Moga2 kite semua dilindungiNya, aminn.

Ibu buatkan Takoyaki @ Kaniyaki je la untuk sarapan sekeluarga. Walopon baru lepas jishin tapi nak kena isi perut gak! ye tak!

Ibu tak letak tako sbb anak2 xsuke ngan tako tu, keras kata deyrang. So, ibu tukar buh kani je la...kani pon bukan la kani betul, ibu pakai crabstick je yg dipotong kecik2.

Takoyaki

Untuk Adunan :

* 1 2/3cwn Tepung

* 2 1/2cwn Dashi soup (air rebusan ikan tongkol parut)

* 2biji Telur

* Minyak untuk melenser acuan

Untuk Isi :

* 1/2kg Sotong rebus, potong kecil2 (sotong tayar, yg besar2 bukan yg kecil. boleh juga digantikan dgn udang @ crabstick)

* 1/4cwn daun bawang

* 1/4cwn serbuk udang kering/udang geragau

* 1/4cwn kobis cincang

Untuk Hiasan :

* Katsuobushi (ikan parut kering/fish flakes)

* Aonori (serbuk green seaweed)

* Kicap manis

* Sos tiram

* Mayonis

- Adunkan tepung, dashi soup dan telur didalam mangkuk. Kacau supaya tak berketul.

- Panaskan acuan takoyaki & lenser minyak sikit.

- Tuang adunan kedalam acuan (separuh).

- Masukkan sotong, daun bawang, serbuk udang & kobis.

- Tuang lagi adunan menutupi keseluruhan acuan.

- Balik2kan adunan dengan menggunakan lidi sehingga menjadi bulat & masak sehingga kekuningan.

- Boleh diangkat dari acuan.

- Ulang langkah membuat takoyaki sehingga habis adunan.

- Hias dengan mayonis, sos tiram, kicap manis, taburkan katsuobushi & aonori.

# Resipi atas permintaan Ahliahnizam. Sori la erk ahliahnizam, lambat akak bg resipinye...

7 comments:

c-idah said...

berdiri bola roma idah kak..
jishin(gempa)..
naseb bek akk n fmly x ape2...

sempat lagi akk menguih ek..
nengok jek dh meleleh...

MamaFaMi said...

Mesti sedap takoyaki ni, tapi tu la, nak buat tu macam leceh je. Ia memerlukan acuan ke?

Yanti Suhaini Binti Ibrahim said...

Wahh .. sedapnya!!.. Tapi bila tengok resepinya.. tak jadilahh..hehe pos kat sini boleh???

Hopefully Kak Fae dilindungi Allah Azzawajjalla dari sebarang bencana.. Ameennn...

Ahliahnizam said...

At last, heheheh .. mekasih kak. Err, tapi nak buatnye tatau la bilerr. Sebab nak carik bahan2 dia ada sket susah lee *Mals pon ye jugok*, akekekeke ;)

Tapi takpe, ada sorang akak ni baru balik dari Jepun, dia buat bisnes sushi ni. Order kat dia je la, kui kui kui.

Selalu ke gempa kat sana kak ??, ishh .. macam2 ye. Kat Mesia ni plak skang heboh ngan H1N1.

Moga-moga kit asemua sentiasa dalam lindungan Allah swt, aminnn.

ain said...

Alhamdulillah...fae n family selamat. biasa sgt ke gempa bumi kat sana fae..?? takut gak kan!!!

psst..mcm best je takoyaki tu, tp leceh gak nak buat.

blogresipi said...

Alamak... jishin2 takot lah kak... mujur takde ape2... harap2 lepas nie takde lah jishin lagik ye... psst, sempat gak tuh dia menguih jishin2 pon.hehehee...

Rinna said...

Alhamdullillah Fae dah keluarga tak de apa2 yer.. Moga selalu dilindungi. Sedapnya..tgk kuih tuh.. tapi nak membuatnya..tuh adess..datang ler kemalasannya..ituhh.. heheh

Scenery