Wednesday, February 10, 2010

Orang utara panggil...

Wajik @ Pulut Kacau

Haha...jom kita wat kueh traditional ni pulak! Tengok kat dalam esbok tu ada baki pulut skit lagi... (owg mesti pelik ngan ibu nie.... beras pulut pon letak dlm esbok!). Tak tau nak buat apa. Sesaja jalan2 kat myresipi jumpa la kueh nie.... Ish! lama dh tak makan kueh nie sejak dok kat nihon, tirgoda la plak!

Tengok cam senang je nak buat, ingatkan renyah camne la... Ok la, xde la susah mana pon! 1st time cuba buat! Jadi la.... dpt gak merasa walopon dok kat perantauan ni! Thanks to as @ myresipi.....

Kalo orang utara panggil Pulut Kacau. Memang ibu pon panggil pulut kacau. Bila sebut wajik nie... lambat skit nak bayangkan kueh apa ekk! hehehe.... ada2 je la ibu nie!

Wajik @ Pulut Kacau (ibu buat 1/2 adunan je..)

  • 500g Beras Pulut
  • 2cwn Santan Pekat
  • 300g Gula Melaka @ Gula Merah
  • 200g Gula Pasir
  • 1cwn Air
  • 1helai Daun Pandan
  • Garam
1. Kukus pulut dgn sedikit santan cair & garam. Ketepikan.

2. Rebus gula melaka & gula pasir dengan air hingga mendidih. Tapiskan.

3. Panaskan semula gula yg ditapis tadi, masukkan daun pandan & secubit garam.

4. Setelah mendidih, masukkan santan pekat & biarkan merenih atas api kecil.

5. Setelah gula agak pekat & berkilat, masukkan pulut tadi. Gaul rata.

6. Setelah agak kering, keluarkan daun pandan. Masukkan pulut kedalam loyang.

7. Biarkan sejuk, bolehlah dipotong & hidangkan.

3 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Fa'e....
Sedap ni...saya pun suka..tapi air masak mesti ada kat sebelah, tak tahan manis² cepat rasa dahaga...

indahhouse said...

salam kak fae,
rajinnya kak fae menggodek wajik. ish, saya ni memang suka kue manis2. lagi2 kalu tambah durian. Gulp!

openid said...

Salam Kak Fae,
Wajik kalau kat kampung kite diorang suke buat utk hantaran kawin tau. bungkus dlm plastik cantik2 letak atas dulang hantaran.

ijan

Scenery