Tuesday, February 9, 2010

Kuah mesti banjir...

Masak Lemak Ketam

Hari nie ibu masak lauk ketam je la.... kalo dah masak ketam nie, bukan boleh masak lauk lain dah! Bercinta ibu nak kopek utk anak2 nak makan! Lagi pon kalo dh makan ketam, rasa cam xsedap je nak campo ngan lauk lain (alasan yang sungguh kurang sopan! hahaha... cakap ar ibu malas nak masak! senang citer...)

Ibu kalo makan nasi ngan lemak ketam nie, ketam tu skit pon ok dah asalkan kuah tu mesti banjir! Last sekali tu suke hirup kuahnye tu.... sekarang dah turun kat anak2 ibu lak! Deyrang pon suke makan biar kuah banjir.... mcm makan ngan sup plak! Mungkin sebab ada lemak2 masam manis tu kot bila ada gandingan ngan nenas...

Ahh... takyah citer panjang la ibu oi... banyak lagi keje lain dok menanti & menunggu....!

Masak Lemak Ketam
  • Ketam
  • Santan
  • 1btg Serai
  • 5-10btg Cili Kering
  • 5ulas Bawang Merah
  • 5ulas Bawang Putih
  • Kunyit
  • Garam
  • Gula
  • Nenas (ibu guna nenas dlm tin je!)
1. Kisar cili kering, bwg merah & bwg putih.

2. Masukkan santan & serai ke dalam periuk atas api sederhana.

3. Masukkan bahan kisar & kacau, masak hingga mendidih.

4. Masukkan ketam, garam, gula & kunyit.

5. Boleh juga dimasukkan nenas sebagai perasa masam manis.

6. Siap untuk dihidangkan.

5 comments:

Am-flora said...

sama menu ler kita, sama gak kat umah ni, makan nasi mesti nak brkuah banjir, kalau masak kering2 mr hb kata blh trbegik..! macam2 jerlah! tapi ketam lemak x masuk n3 yg masuk ketam sambal jer. heeee

Sue @ Nenie said...

Salam Kak...
biasa yang komplain kalau buat lauk kering ni, Papalah...katanya nanti tak laju makan..kena ada kuak siket....He he he..Jadi apa² masak salah satu either lauk/sayur kena berkuah...Tapi kadang² cengkelat gak...

Saya suke ketam masak lemak ni, belum pernah makan yang bernenas lagi...len kali boleh cuba

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak....ketam suka masak lemak atau gulai saja.....

ain said...

mak aiii...kat umah kak am ada ketam sambal, umah fae lemak ketam...aduh, meleleh dah air liur ni!!!

openid said...

sedappnye ketam! lagi sedap kalau orang kopekkan..uishhh...meleleh air liur dah ni.bile la nak makan ketam gak.huhuhu

ijan

Scenery