Thursday, February 4, 2010

Mou Sanjyuhassai Ni Nattayo

Alhamdulillah, bersyukur ibu masih diberikan umur yg panjang. Semoga ibu sentiasa diberkati & dirahmati olehNya dalam menjalani hidup didunia ini bersama keluarga tercinta...

Bangun pagi tadi, anak2 & abah tak lupa ucapkan otanjyoubi omedetou utk ibu. Terima kasih abah, along, alang, acik & acu. Dan tak lupa jugak buat kekawan semua yang sudi doakan utk ibu. Terharu sangat walopon kita cuma kenal melalui alam maya tapi ibu rasakan mcm kenal rapat sgt! Thanks sekali lagi utk semua....emmm mmuuaaahhhh, sayang semua!

Takde buat special apa pon... dah tua ar ....(mou 38sai ni nattayo!), hehehe.... kalo ikutkan ibu mmg malas la nak buat kek bagai tu, tapi anak2 ibu minta ibu buatkan jugak! Kata deyrang, "sian ibu, ibu punya otanjyoubi sape nak buatkan kek? nak beli kat luar xleh makan! ibu buat laa kek utk ibu...." , emmm... alahai anak2 ibu, tapi alhamdulillah anak2 ibu memahami situasi kita yg dok kat negara owg ni xleh makan sembarangan! Terharu ibu dengar anak2 ibu cakap camtu! Ok la ibu merajinkan jugak buatkan kek atas permintaan anak2 kesayangan ibu tu....

Balik skool tadi, deyrang nampak kek dah siap atas meja, bukan men suke lagi.... siap calling2 abah soh balik cepat, nak potong kek otanjyoubi ibu! hahahaha.... ibu pon bukannye buat kek cam yg owg len buat, yg deco cantik2 tu... Ibu buat simple mimple je, tu yang termampu... nak deco santek2 tak pandai la omak, jang oii....

Sponge Cake
  • 3/4cwn Tepung gandum
  • 2/3cwn Gula
  • 1sb Susu Segar
  • 3biji Telur
  • 2sb Butter
1. Kacau telur dgn mixer pada kelajuan tinggi & masukkan gula sedikit2. Kacau hingga gebu.

2. Setelah putih & gebu, masukkan tepung dan digaul sebati.

3. Cairkan butter & dicampur bersama susu segar.

4. Masukkan (3) ke dalam adunan dan gaul sebati secara perlahan @ kaedah kuap balik.

5. Masukkan kedalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu & bakar pada suhu 180C selama 25 -35min.

6. Setelah masak, keluarkan dari loyang dan sejukkan.

7. Bolehlah dihiaskan mengikut citarasa sendiri.

11 comments:

Ummi said...

Salam Fae, besday Fae eh? Akak x perasan la...sori byk2...Selamat Hari Lahir, moga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan dilimpahkan kenikmatan di dunia dan di akhirat..aminnn...Nampak sedap betuii kek tuh! ^_^ ada lg tak?

iu rf said...

sweetnye anak2 ibu.. sonot rasa..berbulat2 membacanye.. hihihi... hepi besday kak fae!

ct_nurmarlissaa said...

Selamat Hari Lahir Sista, moga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan dilimpahkan kenikmatan di dunia dan di akhirat..aminnn...

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak...alaaaa akak speking jepun...macam saya tak tau besday akak yer... hepi besday kak....semoga panjang umur akak....muahsssss...xoxoxo

Sue @ Nenie said...

Salam..
Happy Birthday kak...
Semoga sentiasa dirahmati oleh-Nya dan bahagia dan gembira selalu...

Sedap kek tuuu kak, kite pun ngencesss tengoknya

lumpkins said...

salam kak fae...happy birthday...
bln 3 kara yoroshiku...huhu...sile beri tunjuk ajar ye

emilia said...

slm k.fae..hepi besday..sori lmbt wish..mga sentiasa diberkati hidup sihat2 sntiasa dan bhgia bersama keluarga tersyg..

ain said...

happy bday fae!!! semoga diberkati Allah hingga akhir hayat!! dan semoga fae kekal bahagia bersama anak2 dan suami tersayang!!!!

♥LOVE2COOK♥ said...

Happy Birthday Kak Fae!!! May lots of happiness and peace be upon U n family! Cheers! ;)

Okey, nak cake plak! hehehe...

chiput said...

salam kak fae. sy kawan nadia. dh lama sy jd silent reader blog akak. xsangka sama rupanya birthday kite. selamat hari lahir. semoga Allah memberkati hidup kak fae + bahagia disamping anak2. amiin!

openid said...

Salam Kak Fae,
Lambat pulak kite sampai...
Apepun,selamat hari lahir... semoga akak sentiasa sihat, ceria dan gembira disamping keluarga tersayang.... bagus anak2 ibu nie..nak jugak ibu buat kek hari jadi utk ibu ye :)

Ijan

Scenery