Sunday, July 12, 2009

Terkena Penyakit...

Ntah ar sebab pe...dlm minggu nie ibu terkena penyakit nak makan masakan ala2 nipon jea...Tapi, bukan gi makan kat restoran nihonjin la...(kalo halal, dah lama ibu serbu). Kena la ibu buat sendirik kalo tingin nak makan apa2 masakan deyrang nie!

Kali nie, anak2 minta ibu buatkan Chicken Teriyaki. Ish! x kan nak makan tu je...mcm x de pasangan la pulak! Jadik ibu pon dah terlanjur nak buat masakan jepun, sekali arung la buatkan juga Koroke...Tapi koroke tu, ibu salut ngan telur je (dah mcm begedil la plak!) sbbnya dah kehabisan stok bread crumb!

Ok ... ni la Chicken Teriyaki & Kani Koroke yang telah selesai dimakan dek ibu sekeluarga... eeerkk...alhamdulillah! (hah ko, sendawa panjanggggg...)

Chicken Teriyaki

  • 2ketul Ayam (boneless)
  • 2sb Kicap Pekat
  • 2sb Air
  • 2sb Gula Perang
  • 2sb Minyak Sayur
  • Halia parut secukupnya

1. Cucuk2 ayam dengan garfu.

2. Campurkan semua bahan dalam satu bekas.

3. Masukkan ayam yg telah dicucuk2 & perap selama 1jam didalam peti sejuk.

4. Panaskan minyak dlm kuali non stick dengan api sederhana.

5. Goreng ayam yang diperap pada bahagian kulit terlebih dahulu hingga keperangan.

6. Kemudian terbalikkan, goreng bahagian dalam dengan api perlahan.

7. Tuangkan sos yang digunakan untuk perapan tadi. Tutup kuali & biarkan masak secara stim.

8. Angkat tudung kuali & biar mendidih perlahan2 hingga sos pekat.

9. Tutup api & potong ayam mengikut kesukaan. Tuang sos pekat diatas ayam teriyaki.

10. Boleh dihias dengan parutan halia (optional).

* Ada yang bertanya cmne nak buat chicken teriyaki nie, so akak hupdetkan resipinye.

4 comments:

blogresipi said...

Cam best plak ciken ngan karaoke akak tue.. makan cenggitu je ek.. tak payah makan nasik ker? heheh.jakun plak.

Fa'e said...

ijan, aah! makan chicken & koroke camtu je....sbbnye koroke tu kan wat ngan potato...dah kenyang! x yah makan ngan nasik dah...tp kalo nak makan ngan nasi pon ok je....

ain said...

amboi fa'e....rajin sungguh tu. bagus gak kan dok negara org ni, boleh dok belajar masakan depa.

akak dh tukar blog ye. blog lama ada poblem. tok leh nak sign in. biul kot.hehe

http://ainismail.blogspot.com

FiDa@aMiDa said...

kak fae

senang je resepi dia..nanti dah try jugak..tq sharing resepi

Scenery