Tuesday, July 7, 2009

Nyaman Terasa

Jemput makan sume...kita makan Kueh Talam Berlauk la pulak! Tapi ya ampunnn, lauknya terlebih minyak! Ish, menambahkan lemak2 dibadan ku ini lagi le...

Panas2 camni x kene la pulak nak makan kueh je kan? Jom kite minum dulu..... Ahhh... nyaman rasenye tekak ibu nih bila masuk je Jus Suika nih! Alhamdulillah....

Kueh Talam Berlauk

Bahagian Bawah :

1cwn Tepung Gandum

2sb Tepung Jagung

3cwn Santan

1st Garam

1biji Telur

Bahagian Lauk :

200g Ayam yang dipotong2 kecil

1biji Bawang besar dicincang

1/2peket Rempah ayam

2biji Cili merah dicincang

1sb Minyak untuk menumis

Garam Sesedap rasa

Daun Sup/Bawang diracik

1- Gaul sebati semua bahan bahagian bawah, boleh juga dikisar.

2- Sapu sedikit minyak pada bekas pembakar.Tuang bahan yang dikisar.

3- Bakar selama 30min pada suhu 180 C.

4- Sambil menumis & masak bahan bahagian lauk seperti biasa.

5- Setelah bahagian bawah siap dibakar, keluarkan & tabur bahagian lauk, bakar semula selama 20min.

6- Dekiagari.

* Oleh kerana ada yang bertanya camne kueh ni...so akak sertakan resipinye.

4 comments:

ain said...

hubby akak suka talam berlauk...kalo posa tu...wajib beli kat psr ramadan. nak buat...hehehe..tau2 aje le...malehh campur tak reti.

Fa'e said...

kak ain ni suka merendah diri betul ar....
sape x kenal kak ain, terer masak ooo...saje x nak tunjuk je tu!

blogresipi said...

Talam berlauk? camano kueh nie kak? erk..jakun plak.kat kampung kite tak ade neh.

Fa'e said...

hehehe...ijan, talam berlauk nih cam kueh talam biase tu je! cuma lapis kat atas tu xde la warna gantikan ngan lauk...lauk tu cam biase la daging/ayam buat cam inti karipap cuma x letak ubi je...senang kan!

Scenery