Thursday, March 4, 2010

Pagi tadi alang tersenyum lebar...

Semalam sambil dok tgk tv ngan anak2, tetiba je alang cakap "ibu, esok alang nak bawa bentou nugget la... dah lama tak bawa nugget! selalu ebi furai je..." .

Hahahaha... anak2 ibu nih sggh prihatin ngan masakan ibu laa... mmg betoi la dah lama ibu tak buat nugget! Asik buat furai je... mana taknya ebi ke sakana ke... main goreng seketol2 camtu je. Tapi kalo nugget ni nak kena hancurkan guna FP..., malas nak kuarkan FP tu sebenornya... FP tu mmg jarang digunakan, tu pasal simpan buat perhiasan je! kihkihkih....

Tapi dah alang minta nak bawa bentou esok, kesian la pulak... (walopon kat list menu deyrang untuk esok xde nugget!) Ibu pon merajinkan la kuarkan FP & mula la keje2 menugget segala bagai tu!

Ibu lebih suke buat nugget guna resipi yg ibu dpt dr kawan indon nih... tapi renyah la skit berbanding dengan resipi yg lain tu! Sebabnya, rasa ayam & lembut ( ayat ibu la nih, xtau nak story camne!) Tapi kalo resipi lain tu rasanya agak kenyal ngan rasa breadcrumb... hehehe (lain orang lain citarasanya...).

Sebelum digoreng (mcm2 bentuk ada, kurus..., gumok...)

Setelah digoreng...sungguh enak dimakan begitu saja....

Dan... pagi tadi alang tersenyum lebar tengok dalam bekas bentou ada homemade nugget permintaan dia... Apa2 pon jom kita tengok resipinya pulak, mmg agak renyah skit sebab kena kukus dulu...

Nugget Ayam

  • 400g Ayam Boneless
  • 1/2biji Bawang Besar
  • 2ulas Bawang Putih
  • 5sb Tepung
  • 1biji Telur
  • Lada Sulah + Garam
  • Telur + Breadcrumb (utk coating)
1. Kisar ayam, bawang besar & bawang putih hingga halus.

2. Gaul bahan kisar dengan tepung, telur, lada sulah & garam hingga sebati.

3. Sapu loyang/bekas kukusan dengan sedikit butter.

4. Masukkan bahan (2) & ratakan. Kukus lebih kurang 15min.

5. Setelah siap kukus, sejukkan seketika. Potong nugget mengikut citarasa.

6. Salutkan dengan telur & breadcrumb.

7. Bolehlah digoreng & hidangkan.

2 comments:

openid said...

Kite pon tersenyum lebar jugak tengok nugget ni kak fae... sedap je nampak garing2 gitu...
Ijan

Atishoo86 said...

kak faridah, terlioqnyaa!! apakata kak faridah buat juai kat kami anak2 bujang nieh~~~bleyh wat bisnes nieh!

Scenery