Friday, January 1, 2010

Pelik

Aritu, masa kirim barang2 kering dari msia... ada la ibu kirimkan sekali tepung kacang ijau nie! Sonoknye ibu, nnt boleh la buat kueh kole kacang, dah lama tak makan.

Hah.... ibu pon mula la projek buat kueh Kole Kacang nie... tapi sedihnye, bila siap anak2 & mr hb xbape suke + pelik tengok kueh ni.... Sebenornye kueh negeri mana ekk? ibu pon tak pasti... hehehe.

Mr hb siap cakap... "eh! tak penah makan pon kueh ni... kueh apa ni?". Alahai, ibu pon cakap la kueh kole kacang. Mr hb siap buat muka pelik dengaq nama tu.... hahaha, yea ar... kalo kat sebelah utara nun, kole tu maksudnya cawan/mug plastik. Ini nama kueh pulak!

Seingat ibu sejak kecik lagi, ibu dah tahu & pernah makan kueh nie, lain pulak ngan mr hb nie... tapi alhamdulillah, mr hb cakap sedapppp! itu yang buat ibu rasa hepi skit!

Kole Kacang

  • 2cwn Tepung Kacang Hijau
  • 2cwn Gula
  • 7cwn Santan
  • Secubit Garam
  • 1cwn Santan Pekat
1. Masak 1cwn santan pekat hingga jadi tahi minyak (bergentel2). Ketepikan.

2. Biar lebihan minyak yang buat tahi minyak tadi (kalo ada) dalam kuali.

3. Satukan bahan2 lain : tepung kacang hijau, gula, santan, garam. Aduk rata.

4. Masak dalam kuali yang ada lebihan minyak tadi hingga pekat.

5. Tuang dalam loyang dan taburkan dengan tahi minyak tadi (1).

6. Setelah sedang keras elok, bolehlah dipotong & hidangkan.

5 comments:

akhis said...

~eh?pkcik xtau?
~kita ske gile kuih ni...

LOVE2COOK said...

Uish...looks yummy! Nak sikit kak! :)

ain said...

kita pun suka gile kuih ni....

blogresipi.com said...

Kak Fae!!!!!
Ni lah kueh yang kite teriiiingiiin sangat nak makan tapi tak boleh buat pasal takde tepung tue.... huhuhu... aduss... terliur nye tengok akak buat nie... akak tunggu kite nak g amek beskal nak makan kueh ni kat umah akak ye..huhuhuhuhuh

indahhouse said...

Salam kak fae,
Kiki. ya kak. kole pun makna caean plastik gak.
Saya panggil koleh kacang. Meeemang sedap!

Scenery