Tuesday, January 5, 2010

2 Nama

Ahad lepas gi rumah Rozee/Abg Wahid. Deyrang buat makan2 skit masuk rumah baru.... ada la jamu kueh tepung pelita. Emm.... anak2 ibu pulun betoi! hehehe.... lama ibu x buat agaknya!

Teringatkan gelagat anak2 ibu yang suke benor ngan kueh tu, ibu pon buat la jugak! Belum sempat keras betul deyrang dah minta nak makan. Hah, separuh abis kat deyrang je! sampaikan ibu kena sembunyi skit, simpan untuk abah.

Kueh ni ada 2 nama agaknya! Ada yang sebut kueh tepung pelita, ada yang sebut kueh tako. Yang mana satu sebenarnye ekk? Ataupon ibu yang silap kot! Apa2 je la.... ibu pon kekadang sebut kueh tako, kekadang sebut kueh tepung pelita.... hehehe.

Tepung Pelita @ Tako

Bahagian Bawah :

  • 1cwn Tepung Jagung
  • 6cwn Air
  • 2cwn Gula
  • Sedikit Santan
  • Sengkuang Cina (cincang dadu) ~ x letak, xde jual kat cni!
  • Pewarna Hijau/Pandan
Bahagian Atas :
  • 1cwn Tepung Jagung
  • 7cwn Santan Pekat
  • 1cwn Gula
  • Secubit Garam
1. Satukan bahan2 bhgn bawah, masak atas api sederhana hingga pekat.

2. Masukkan dalam bekas kecil2 @ bekas yang dibentuk dari daun pandan. Ketepikan.

3. Satukan bahan2 bhgn atas, masak atas api sederhana hingga pekat.

4. Tuang atas bekas2 tadi (jadi 2 lapisan, hijau & putih).

5. Biarkan kueh sedang keras elok.

6. Siap untuk dimakan.

6 comments:

ct_nurmarlissaa said...

setahu saya.......tako dan tepung pelita adalah kueh yg berlainan rase..tapi rupa agak sama...tako selalunya org akan buat guna daun pandan kotak nyer..manakala tepung pelita kotaknya gunakan dauh pisang...rase plak tako ader bubuh sengkuang cina di adunan hijau dan adunan hijau nyer jugak agak jernih....tapi tepung pelita plain...

indahhouse said...

Salam kak fae,
aha, saya pun nampak cam kue pelita ada, kue tako pun ada. tak pe kak, asal sedap dimakan...ekeke. saya suka kue lembik2!

geraugebang said...

Oh, sedapnya. sebab tak letak dalam daun pandan atau daun pisang. Tetapi diletakkan ke dalam mangkuk kaca jernih yang comel, jadi, Kuih ni, gerau rasa namanya kuih mentol. he he he. Boleh tak. Mentol ada api gak kan?

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

蛋餅不加蔥Amber said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

norkiahs said...

menarik laa blog ni

Scenery