Wednesday, January 20, 2010

Kena Masak Lagi...

Hah... kali ni pi skodeng kat umah adik kite sorang nun... sape lagi... adik Ros Tokyo ar... opps silap dah pindah ke Osaka. Kena sebut Ros Osaka la plak ekk! hehehe...

Sebenornye ibu dah penah buat sup merah ni (ibu sebut sup tomato sbb letak sos tomato... hehehe) tapi anak2 xbape suke... tu pasal malas nak buat dah! Sekali jatuh chenta pulak tgk ros masak, ibu pon buat lagi... emm alahai, makan pulak anak2 ibu nih! Siap bertambah2 hah... agaknya aritu ibu buat letak terlebih sos tomato kot! Alhamdulillah...licin... dengan nasi2 pon licin seperiuk! Nak kena masak lagi ni...

Ros, arigatou ne... nih k fae cnp je recipenye...

Sup Daging Merah@Sup Tomato

  • 350g Daging
  • 1/2 biji Bawang
  • 2 biji Bawang Putih
  • 2 inci Halia
  • 2 kutm Bunga Lawang
  • 1 btg Kulit Kayu Manis
  • 4 biji Buah Pelaga
  • 2 sb Rempah Sup
  • 4 sb Sos Tomato ( boleh ganti dengan tomato puri )
  • 1 biji Ubi Kentang
  • 1/4 biji Lobak Merah
  • 1/4 btg Celery

1. Kisar bawang, bawang putih dan halia dan panaskan sedikit minyak, tumis kulit kayu manis, bunga lawang serta buah pelaga, kemudian curahkan bahan kisar tadi dan biarkan naik bau dan agak garing.

2. Selepas itu masukkan sos tomato & daging kacau seketika, setelah semua sebati masukkan air & pastikan daging tenggelam, setelah mendidih baru masukkan rempah sup dan masak hingga daging empuk baru masukkan batang celery, ubi kentang dan lobak merah.

3. Sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, angkat dan taburkan sedikit hirisan daun celery atau daun sup, sedia untuk dihidangkan.

6 comments:

ain said...

ain selalu guna tulang selangka utk buat sup merah ni, pas tu mkn ngan roti! sedapppp!!!!

Am-flora said...

prnah juga buat tapi tulang kambing gear box, sbb hb suke, tapi kita x makan kmbing, jakun sikit! sedap kalau buat dgn daging, cicah loti best...!

blogresipi.com said...

Ohohoh...sedapppnye nampak sup tu kak fae!! best dapat hirup2 malam2 ni... pssst, cantik header baru akak :)

indahhouse said...

salam kak fae,
kalu anak2 abes tu maknanya sedap tu,kak! lapar plak rasanya...hihi

emilia said...

satu umah ke satu umah dgg merah ni pegi..bile nk singgah tokushima lak ni..bhn2 sume ade..enjin je xstart2 lagi ni..

geraugebang said...

kita pun selalu buat. Siap makan ngan bihun lagi. Makan gitu jer pun sedap kan.

Scenery