Sunday, December 27, 2009

Teringat Nasi Ambeng

Hohoho... ibu teringat mase zaman mude2 dolu masa dok blajar kat johor nun. Kalo time kenduri, kawan2 yg owg johor mesti bawa balik "Nasi Ambeng" kat geng2 yg dok melangut kat hostel nih! Sonokkk... berebut2 kitaowg makan, mcm owg kebulur je! ish...ish...ish... kalo diingat2kan balik, kelakar pon ada, buat malu pon ada.... mcm budak2!

Soon Goreng Kicap

Seingat ibu la... salah satu menu nasi ambeng tu mesti ada lauk Soon Goreng Kicap + Tempe. Hari nie... ibu pon buat la Soon Goreng Kicap ala2 nasi ambeng tapi hehehe... mmg lain la dr nasi ambeng tu! Sori la kat owg2 johor ekk! mmg lain bebenor... cuma yang sama kat soon tu je! kihkihkih...

Nak buat mcm nasi ambeng tu, tempe xde stok la pulak! Bukannye xleh buat tempe... resipi dah ada, dpt dr kawan indon tapi malasss banget! asik dok beli je dr kedai halal tu (lbh mudah & cepatkan...).

Soon Goreng Kicap

  • Soon
  • Udang Basah
  • Bawang Putih
  • Bawang Besar
  • Ubi Kentang
  • Brokoli
  • Carrot
  • Cili Merah
  • Shimeji Mushroom
  • Kicap Manis
1. Rendam soon seketika & tapis.

2. Dalam kuali, panaskan minyak, tumis bawang putih + bawang besar.

3. Masukkan ubi & goreng seketika.

4. Masukkan kesemua bahan2 lain & sedikit air.

5. Perasakan dengan sedikit garam.

6. Siap untuk dimakan bersama nasi panas.

4 comments:

ain said...

tengk soon goreng fae,terigt soon goreng kwn lama, fullamakkk, mmg kaw2!!!

HaSue said...

mesti sedap soon goreng akak tu..nampak basah2 lak tu..uih..terlur nengok..lenkali leh try resepi akak nih..

blogresipi.com said...

Ingat td dapat makan nasi ambeng dah kt umah kak fae ni... tk ambeng pun tkpe lah kak. janji sedap :D

Gee said...

salam fae,

sedap nampak soon goreng kicap tu. akak goreng telur mata kerbau saja malam ni

Scenery