Thursday, November 12, 2009

Ubi lagi...

Hahahaha...... allooooo.... menu ubi2 & se'gene' ngannyer menjelma kembali.... Kali ni ibu buat Kueh Keria @ Kueh Gelang la pulak.

Kueh Keria @ Kueh Gelang

Nape ibu tak buat coq badak? Coq badak kan ke lagi sedap, pedas2 gitew... Jawabnye sebab ibu malasss nak buat intinye... Apa salahnye sesekali kite pekena kueh yg manis2 pulak yea!

Kueh Keria

  • Ubi Keledek (rebus & lecekkan)
  • Tepung Gandum + sedikit Tepung Ubi
  • Secubit Garam
  • Gula + sedikit Air
  • Minyak untuk menggoreng
1. Gaul rata ubi keledek, tepung & sedikit garam hingga jadi doh.

2. Bentukkan adunan bulat2 kecil & lubangkan macam bentuk gelang.

3. Goreng seperti biasa. Ketepikan.

4. Masak gula & sedikit air hingga agak likat.

5. Masukkan kueh yang digoreng tadi.

6. Kacau rata hingga gula bersalut pada kueh.

7 comments:

ain said...

ni fav ain ni!! pernah buat gak sekali, pas tu main beli aje. bdk2 tak suka, ain pun takat makan 2 3 ketui je. cuma kepuasan makan yg sendiri buat ngan beli je le yg berbeza!!!

indahhouse said...

Salam kak fae,
wah..keria. baru balik makan keria umah kak Ika. makan kat sini lagi bole kak? hehe

Am-flora said...

moleknya keria dia..., kite punya ari tu, x cntik lah! sedapnya inum ptg..

iu rf said...

lama x makan.. peberet gak nihh`

blogresipi said...

kiut2 belaka eria akak nie.. kite buat susah nk agak tepung.selalu kematu je...:)

E-na Zarina said...

kiut miut keria kak fae ni...e-na x pandai nk wat gula tu jd cntik...

HaSue said...

bukan jer comey..tp nmpk sedap laaa kak..nak 3 ketui

Scenery