Thursday, May 14, 2009

Apa-apa pun boleh...

Menu makan along & alang ada makan roti la pulak! Ibu tanya ar kat anak2 ibu, "Nak bawa bentou (bekal) apa ari ni, ibu tak sempat buat roti la...kyoushoku (makanan subsidi sekolah) ada makan roti ari ni...." Dengan selamba je anak2 ibu jawab serentak : "Apa-apa pon boleh..." Wah! dalam hati ibu tersenyum riang... alhamdulillah, anak2 ibu tak banyak songeh, senang keje ibu...Makanya ibu pon dengan senang lenang memulakan keje kat opis ibu ni... Alhamdulillah dapat la ibu sediakan bentou seadanya je kat anak2 ibu... So, ibu wat kan Roll Tamago , Yasai Sofuto no Cekua & Salmon Goreng Berkari . Simple kan..kan..kan... Masakan ni sume juga merangkap makan tengahari untuk ibu sekeluarga.  Malam kang citer lain lak! 

Nak dijadikkan citer, tetiba alang datang ngintai apa yang ibu masak utk bentou tu... alih2 boleh alang cakap, "Ibu mana pan (roti) ?" Aduss...anak ibu sorang nie, tadi ye2 cakap apa2 pon boleh, tup2 tanya pulak mana pan..

Aduhai..nie yang wat ibu bengang.. Terpaksa la ibu cakap je,  "Ibu tak sempat nak buat pan...takpe lah nanti balik sekolah ibu buat kan yea..." Nasib baik alang leh terima... Nak tak nak petang kang ibu terpaksa la turun padang buatkan pan untuk minum petang. Nasib badan...dah janji kena la kotakan, ye tak?

3 comments:

+ akhis + said...

Acik..
Ape acik masak nih...
tulis bhsa jepun..tulis translate dia skali..tamago tu tau la...yg lepas tamago tu..

Fa'e said...

hehe...eh! kan ke akhis faham nihongo? dah level 2 lagik hah...

Yasai Sofuto no Cekua maksudnya Soft Fish Cake wif Vege...Cekua tu fish cake/fish ball...yg lelain tu tau la kan?

+ akhis + said...

~ooo...ok ok..
~ala..level 200 jer..
~bukan blaja tgi mn pun...
~tapi igt nk smbung bila da wat master..

Scenery