Monday, October 19, 2009

Brownies oh Brownies

Tetiba tekak ibu nih trasa nak makan brownies la pulak! Apa lagi.... ibu pon ngan senang hatinye masuk opis lagi!

Intai la buku resipi ibu yg dh nak lunyai nie... hehehe, eh! byk la pulak resipi brownies, yang mana satu yg senang & sedap ni ? Sebenornya sume2 resipi brownies ibu dh cuba tp x ingat la pulak yg mana satu idaman kalbu...

Amik je la resipi yg mana patut & rasa2 mudah nak buat.... Emm... sorry la dek non, resipi sapa yg ibu amik nih pon tak tau la, sebabnya asal dpt je resipi ibu trus masukkan dlm buku "Khazanah Dapur Ibu" ni... minta ampun & halal la.... kepada sesape yg tau nie resipi dia... huhuhu.

Brownies Badam

  • 2cwn Mentega
  • 1cwn Serbuk Koko
  • 11/2cwn Gula
  • 11/2cwn Tepung
  • 3biji Telur
  • 1sk Baking Powder
  • 1sk Soda Bicarbonate
  • 1sk Esen Vanilla
  • Hirisan Badam (optional)

1. Cairkan mentega atas api perlahan. Masukkan serbuk koko dan kacau sebati. Matikan api. Biar sejuk seketika.

2. Kacau gula bersama telur hingga sebati. Masukkan adunan (1) & esen vanilla. Kacau sebati.

3. Masukkan tepung sedikit2 sambil kacau sebati.

4. Masukkan dalam loyang yang telah digris terlebih dahulu.

5. Tabur permukaan adunan dengan hirisan badam.

6. Panaskan oven pada suhu 180 C. Bakar selama 30min @ hingga masak.

4 comments:

ain said...

oooohhh...ain pernah buat brownies ni. senang dan sgt lah sedap.kan..??

Gee said...

salam fae,

berselera betul akak dibuatnye. lately ni akak asyik gi blog masak saje ni...tapi masak nye tidak...hehehe

iu rf said...

uhh..rindunya ngan kak fae.. x sempat nk jengah ke rumah ni.. harap2 sume2 sihat sokmo.. :D

dapnye brownies nihhh..yumm yumm

blogresipi said...

Cekelat2 nie sgt best... nak makan brownie cekelat kat umah Akak la pulakkk! heheh

Scenery